maanantai 30. heinäkuuta 2012

Kiertomatkailua linja-autolla

Viiime viikolla tutustuimme miehen kanssa Vanhaan Liivinmaahan. Matka alkoi tiistai aamuna täältä Iisalmesta linja-autolla, illalla laivaan ja keskiviikkona maihinnousu Tallinnassa, josta jatkoimme matkaa oppaan johdolla.

Ensimmäinen pysähdys oli Eiveren kartanossa, jossa joimme päiväkahvit. Kartanon on suomalainen kunnostanut, mutta myynyt sen sittemmin japanilaisille.

Tarttoon saavuimme iltapäivällä, ohjelmassa oli kiertoajelua, kävelyä, ruokailu Wilde-ravintolassa ja majoitus Dorpat hotelliin. Illan suussa kävimme kasvitieteellisessä puutarhassa ja ilta olikin sitten vapaata ohjelmaa. Tartto on kaunis kaupunki, paljon puistoja ja sopivan kokoinen. Kaupungin läpi virtaa Ema-joki, jonka molemmin puolin on puistot. Tälläisiä kivoja keinuja penkkien sijaan voisi olla meilläkin, pitäisköhän antaa vinkki kaupungin puistopuolelle:

Seuraavana aamuna matka jatkui Otepäähän, jossa jalkauduimme vain lyhyen aikaa ja sitten jatkoimme kohti Latviaa. Ensimmäinen pysähdys siellä oli Sangaisten linna. Sinne emme menneet sisälle, jaloittelimme vain puistossa. Kyllä tuollakin voisi jotkut juhlat pitää....

Sittenpä olikin jo kahvin aika, joimme ne ihastuttavassa Tiklin kartanossa, johon tutustuimme sitten paremminkin.

Sitten porhalsimme Turaidan linnan maille. Se on iso hieno alue linnoineen ja puistoineen:

Alunperin ruokailun piti olla Kropotkin linnassa, mutta remontin vuoksi söimme toisaalla.
Riikaan saavuimme illansuussa. Siellä oli ohjelmassa ensin kiertoajelu ja pieni kävely, jonka aikana ihastelimme Mikhail Eisensteinin suunnittelemia kauniita jugendtaloja:

Majoituimme Radisson Hotel Latvijaan ja siitä olikin hyvä lähteä iltakahville vanhaan kaupunkiin. Olimme miehen kanssa ensimmäistä kertaa Riikassa, emme kuitenkaan eksyneet, vaikka kaupunki onkin iso ja täynnä turisteja. Huomio kiinnittyi kauniisiin riikattariin, pitkäjalkaisia ja muodikkaasti pukeutuneita korkeissa koroissaan. Ikävä kyllä kerjäläisiäkin oli paljon.

Kauniita puistoja oli paljon, ihan keskustassa:

Aamulla oli kävelykierros oppaan johdolla vanhassa kaupungissa ja Riikan torilla. sitten taas bussiin ja matka kohti Rundalen upeaa linnaa, noin 80 km päässä Riikasta:

Täältä jatkoimme sitten Jurmalaan, siellä meillä ei ollut aikaa pitkään pysähtymiseen, kiertoajelu autolla ja piipahtaminen rannassa:

Ajelimme takaisin Riikaan ja illallinen oli Lido-ravintolassa, kiva paikka vähän keskustan ulkopuolella.

Lauantaina sitten olikin aikainen herätys, pitkä kotimatka alkoi... Tallinnan satamassa olimme sen verran ajoissa, että ennätimme miehen kanssa vielä Rotermannin sisäpihalle kahville ennen Superstarin lähtöä. Kotona olimme sitten puolenyön jälkeen...

Matka oli erittäin tiivistahtinen, vapaata aikaa jäi hyvin vähän, mutta säästyipä rahat kun ei ennättänyt joka paikkaan ostoksille;)  Oppaamme, virolainen Mari, oli mitä parhain. Teki kyllä töitä palkkansa eteen ihan sataprosenttisesti ja taitavampaa kuskia kuin Sergeimme, saa etsiä. Meitä matkalaisia oli kaiken kaikkiaan 34, vanhempaa porukkaa, minä ja mieheni olimme niitä nuorimpia:) Kaiken kaikkiaan hieno reissu!

Käsitöistä sen verran, että yhdet sukat matkan aikana neuloin ja toiset aloittelin. Yksi rp-työkin oli mukana, muutaman piston verran eteni.

Ai niin, säästä sen verran, että helle helli meitä siellä koko ajan, lähti meidän mukana tänne Savoon:)

TeSa kirjoitti...

Hieno matkakuvaus. Kauniita rakennuksia, puistoja ja maisemia.

Marjut kirjoitti...

Kiva matkakertomus! Tuollainen kiertomatka on varmasti mielenkiintoinen. Riikassa olen käynyt, mutten missään muussa kohteessa.

"pappi puikoissa" kirjoitti...

Aiai, onpas kauniita reissukuvia!

Maria kirjoitti...

Kiitos matkakertomuksesta! Kuulostaa oikein kivalta matkanne. Virossa ja myös sen naapurimaissa on todella upeita kartanoita ja kaupunkeja. Kauniita kuvia!

Virpi kirjoitti...

Kiva reissu teillä on ollut! Kiva katsella kuvia paikoista, joissa ei ole itse käynyt. Tallinnaa etelämmäs en nimittäin ikinä ole Virossa matkannut. Tuo viimeinen kuva kilpikonnakukka-asetelmasta on hieno, pitää laittaa muistiin, olisi kiva joskus toteuttaa tuollainen omalle pihalle.

Saara kirjoitti...

Kiitos kuvista, niin kauniita puistoja ja hienoja rakennuksia. Minäkään en ole Baltiassa koskaan matkaillut. Ehkä joskus... :)

Matleena kirjoitti...

Voi kun on ihanan näköisiä kuvia! Poikkean uudelleen katsomaan niitä tarkemmin, kun tulin vain sanomaan, että Sinulle on kesäkevennys blogissani, poikkeahan hakemaan! :)

paivis kirjoitti...

Mielenkiintoisen näköisiä paikkoja. Järjestetyillä retkillä usein tuo oman ajan puute on harmi, mutta saattaa päästää paikkoihin, joita ei välttämättä itse osaisi hakea.
Miten olet onnistunut saamaan tuon linkityksen vanhaan blogiin. Olen koittanut laittaa, siinä onnistumatta.

Sari (saristitching) kirjoitti...

Ihanissa paikoissa olette olleet. Kauniita linnoja ja kartanoita.

Matleena kirjoitti...

No nyt luin tekstin kunnolla ja katselin kuvatkin tarkoin. Ja niin mukavalta retkenne vaikutti, että alkoi itselläkin haluttaa vastaavalle. Ihania paikkoja näitte. Tosi kiva idea tuollaiset keinupenkitpuistoissa. :)