keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Matkailua

Miehen syntymäpäivän (ei kuitenkaan pyöreitä vuosia) innoittamana tilasimme jo hyvissä ajoin Pietarin matkan, sattui niin sopivasti linja-autokuljetus omalta paikkakunnalta tuohon ajankohtaan. Monta vuotta olemme mielineet tutustua sinne, mutta aina on jokin muu reissu ajanut edelle. Vaan eipäs päästy tälläkään kertaa Pietariin, matkatoimistosta soittivat ja peruivat matkan osanottajien puutteen vuoksi.
No, joskus toisen kerran sitten sinne ja sen sijaan matkustimme tuttuun ja hyväksi havaittuun Tallinnaan:) Linja-auto starttasi täältä meiltä kohti satamaa viikko sitten torstaina klo 0.55, laiva lähti klo 10.30.

Tällä kertaa menimme Meriton Spahan Toompean mäen alapuolelle, pienen kävelymatkan päähän vanhasta kaupungista.

Torstaina sää oli tosi tuulinen ja kylmä, mutta onneksi perjantaiaamuna oli jo lämmintä, vaikkakin kosteaa, mutta pieni sade ei haitannut. Matkan teemana oli hoidot sekä uusiin ruokapaikkoihin ja kahviloihin tutustuminen:)
Hoidoista erityisen ihana oli intialainen laavakivihieronta, joka kesti 75 minuuttia. Hotellissa on hyvä kylpylä- ja saunaosasto ja muutenkin paikka on ihan ok, aamupala keskitasoa.

Hotellissa on kaunis Mademoiselle kahvila, jossa tarjoillaan jos jonkilaista kahvileipää, niitä testasimme useammankin kerran. Vanhassa kaupungissa kävimme kahvittelemassa Vanalinnassa (en muista millä kadulla), suosittelen, hyvät leivonnaiset ja edullista. Kehrwieder Chocolatierissa Raekoja Platsin vieressä kellarikahvilassa taasen oli aika hintavaa. Kuva Vanalinna-kahvilasta:

Syömässä kävimme ensimmäisenä iltana vakiopaikassa Peppersacissa, joka ei pettänyt tälläkään kertaa. Seuraavana päivänä oli vuorossa intialainen ravintola Elevant Vene-kadulla. Kiva paikka ja isot hyvät annokset kohtuuhintaan. Viimeisenä päivänä söimme Dunkri-kadulla sijaitsevassa Kuldse Notsu Körts -ravintolassa. Paikka on valoisa, maalaistyyliin sisustettu ja tilaamamme annnokset ihan ok (minulla kananpoikaa ja miehellä jokin porsaanpaisti). Ruokalistalla oli lähinnä eestiläisruokia.

Virpin vinkistä kävimme Viru-hotellin KGB-museossa, olipa mielenkiintoinen kierros!
Tutustuimme myös merimuseoon, joka sijaitsee Lennusadamassa, suosittelen!

Perjantai aamuna heti aamupalan jälkeen mies jäi hotelliin lepäilemään ja minä pyyhälsin kävellen Karnaluksiin. Piti pitää kiirettä että ehdin takaisin hoitoihin kahdeksitoista. Niinpä en juuri muuta ostanut kuin ostoslistalla olevat tarvikkeet ja pikaisesti kadun yli Löng ja Löngast lankakauppaan, josta ostin lankaa erääseen neuleeseen. Sitten kiireen vilkkaan takaisin:)

Kotimatkalle sitten sunnuntaina, kotona olimme maanantain puolella noin kello yksi yöllä. Olipa kiva reissu, nyt sitä sitten taas jaksaa tätä arkista aherrusta:)

Ninnu kirjoitti...

Ihana kahvilakuva! Nam! :)

KristiinaS kirjoitti...

Kiva kuuloinen reissu teillä on ollut. Kyll täytyis mun myös viettää siellä muutama päivä. Aina on niin kiirus yhden päivän reissulla. Muutakin olis kiva nähdä kuin Karna. . .
KGB on joku kerta ihan pakko nähdä.

Sari (saristitching) kirjoitti...

Oi että on varmasti ollut rentouttava ja mukava matka. Ihania herkkuja kahvilassa :)

Lumiruusu kirjoitti...

Hurmaavia leivokisa mademoiselle-kahvilassa,ihana on tuon kahvilan nimikin :)

Kivaa kun löysit tarvitsemasi langat :)

Marjut kirjoitti...

Teillä on ollut mukava matka! Pietariin sitten toisen kerran; kyllä se kaupunki siellä pysyy. Täytyy pistää nuo kahviloiden nimet korvan taakse.

Irmeli kirjoitti...

Mukavan rentouttavalta kuulostaa reissunne. Itse en ole koskaan käynyt Tallinnassa, jostain syystä se on aina vain jäänyt. Tarttis varmaan toteuttaa, ainakin houkuttelevia herkuttelupaikkoja tuntuu löytyvän :)

Katri kirjoitti...

Harmi, että ette päässeet Pietariin, mutta yrittäkää valoisien öidin aikaan loppukeväällä uudestaan! Itsekin haluaisin siellä kovasti käydä, olen käynyt aikaisemmin vain Leningradissa :-)

Minäkin majoituin viime kuussa tuossa samassa hotellissa. Otin muuten elämäni ensimmäisen manikyyrin siellä. Ja samalla reissulla kävin syömässä Peppersackissa...

Päivikki kirjoitti...

Pietari on miun lempikaupunki, toivottavasti pääsette sinne!